Στο Νηπιαγωγείο μας βρίσκεται σε εξέλιξη ένα πρόγραμμα περιβαλλοντικής αγωγής με τίτλο: « Ένα μικρό σποράκι– ένα μεγάλο θαύμα». Το πρόγραμμα είναι ενταγμένο στο δίκτυο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης  «Γεωργία και Περιβάλλον»

      Γνωστικοί:

J Να γνωρίσουν την ποικιλία των σπόρων

J Να κατανοήσουν πραγματοποιώντας πειράματα πως σι σπόροι «γεννούν» φυτά και τα φυτά «γεννούν» σπόρους.

J Να συνειδητοποιήσουν πως οι σπόροι είναι πηγή ζωής.

J Να μάθουν τα διάφορα επαγγέλματα που σχετίζονται με τους σπόρους, να κατανοήσουν την αξία των αγροτικών επαγγελμάτων και την προσφορά τους στο κοινωνικό σύνολο.

J Να μάθουν κάνοντας πειράματα πως η ανάπτυξη των φυτών επηρεάζεται από την ποιότητα του εδάφους, το φως, το νερό και τη θερμοκρασία.

J Να κατανοήσουν πως η κατανάλωση φρούτων, λαχανικών, οσπρίων και δημητριακών είναι καθοριστική για τη διαφύλαξη της υγείας μας.

J Να αντιληφθούν τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας στο περιβάλλον και να υιοθετήσουν στάση φιλική προς αυτό.

J Να κατανοήσουν τις ωφέλειες των φυτών, των δέντρων και του

         δάσους.

      Συναισθηματικοί:

J Να αποδεχτούν την ανάγκη Προστασίας των δασών. Να ενισχύσουν την αυτοεκτίμησή τους.

J Να νιώσουν τη χαρά της δημιουργίας και το αίσθημα της ικανοποίησης συμμετέχοντας σε πειράματα και σε δραστηριότητες έκφρασης.

J Να αναπτύξουν το αίσθημα της ευθύνης αναλαμβάνοντας δράσεις και πρωτοβουλίες ατομικά ή ομαδικά.

J Να χαρούν και να απολαύσουν το θαύμα της γέννησης ενός φυτού.

       ΑΛΛΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

J Το άνοιγμα του Νηπ/γείου στην τοπική κοινωνία, μέσα απ’ τις συνεργασίες που θα προκύψουν, η δημιουργία περιβαλλοντικής συνείδησης σε μαθητές, γονείς και στους κατοίκους της περιοχής.

J Η απόκτηση υγιεινών συνηθειών στη διατροφή των μαθητών και των οικογενειών τους.

J Να γνωρίσουν τη σημαντική προσφορά του δάσους και να δημιουργηθεί σε όλους η ανάγκη προστασίας του.

Στόχοι του προγράμματος

«Ένα μικρό σποράκι– ένα μεγάλο θαύμα»

(Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής αγωγής και αγωγής υγείας)

 

Τα παιδιά έφεραν στο σχολείο διάφορους σπόρους, τους ταξινομήσαμε, τους ομαδοποιήσαμε και κάναμε διάφορες ασκήσεις ομαδοποίησης, μεγεθών, χρωμάτων κλπ. Τους παρατηρήσαμε με μεγεθυντικό φακό. Παίξαμε γλωσσικά παιχνίδια με συνθέτες λέξεις (π.χ. ηλιόσπορος, βαμβακόσπορος κλπ) και κάναμε πίνακες αναφοράς.

                                                                                                        

Με τη βοήθεια ενός πατέρα οργώσαμε ένα κομμάτι γης δίπλα στο Νηπιαγωγείο μας και σπείραμε σιτάρι. Αναβιώσαμε και διάφορα έθιμα της σποράς όπως η ανάμειξη στο σπόρο, νομίσματος, για καλή απόδοση του χωραφιού, ροδιού για πλούσια παραγωγή και σκόρδου για την αποφυγή της βασκανίας.

Εντοπίσαμε τι χρειάζεται ένας σπόρος για να φυτρώσει και να αναπτυχθεί και φυτέψαμε σπόρους σε γλάστρες. Κάναμε ένα πείραμα για να αντιληφθούν τα παιδιά τα απαραίτητα για την ανάπτυξη του σπόρου συστατικά. Έτσι αφήσαμε μία γλάστρα απότιστη και μία χωρίς φως και είδαμε τα αποτελέσματα.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Μιλήσαμε για τις ελιές . Επισκεφθήκαμε ένα ελαιοτριβείο. Επισκεφθήκαμε ένα θερμοκήπιο και αποκομίσαμε χρήσιμες πληροφορίες για την σπορά των φυτών.

Φυτέψαμε συμβολικά μία ελιά στην αυλή του σχολείου μας. Το δέντρο ήταν προσφορά του κ. Θάνου Παπαδόπουλου. Φυτέψαμε βολβούς στον κήπο του σχολείου μας.

Πήραμε ειδικές θήκες από το θερμοκήπιο, φυτέψαμε σπόρους, μεταφυτέψαμε τα φυτά όταν μεγάλωσαν, τα παιδιά τα χάρισαν στους γονείς τους.

Γίναμε στάχια , κουνηθήκαμε στο φύσημα του αέρα, «ζήσαμε» το θερισμό! Κατασκευάσαμε μουσικά όργανα ( μαράκες και βροχούλες) με άδειες συσκευασίες και σπόρους. Παίξαμε μουσική και διάφορα παιχνίδια με τους ήχους.

Επισκεφθήκαμε τον φούρνο της γειτονιάς μας και παρακολουθήσαμε τη διαδικασία της παρασκευής του ψωμιού. Με αλατοζύμαρο φτιάξαμε αρτοσκευάσματα και στήσαμε στην τάξη το δικό μας φούρνο.Ζυμώσαμε στο σχολείο τα δικά μας ψωμάκια και φτιάξαμε και μπομπότα με αλεύρι από καλαμπόκι.

Φτιάξαμε κάρτες Χριστουγεννιάτικες και ημερολόγια αποκλειστικά με σπόρους. Κάναμε βασιλόπιτα. 

Τα παιδιά χωρίστηκαν σε τέσσερεις ομάδες και έφεραν παροιμίες, τραγούδια, συνταγές και ιστορίες  για τους σπόρους. Φτιάξαμε ένα βιβλίο με παροιμίες, αινίγματα και τραγούδια και ένα βιβλίο με συνταγές.

Συζητήσαμε για την σημασία των σπόρων για την επιβίωση των ανθρώπων, των  ζώων και των φυτών στη γη. Τοποθετήσαμε στην αυλή μας ταΐστρες για τα πουλιά που γεμίζουμε τακτικά με σπόρους. Φτιάξαμε μια απλή τροφική αλυσίδα αναδεικνύοντας τη σημασία των σπόρων για τη ζωή. Κατασκευάσαμε την Κιβωτό των σπόρων